Завдання виховання та навчання дітей 4 року життя у світлі вимог програми «Дитина»
Завдання виховання та навчання дітей 4 року життя
у світлі вимог програми «Дитина»
Освітня програма - це єдиний
комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної
освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття
компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Основні
завдання організації життєдіяльності дітей цієї вікової групи:
-забезпечити
умови комфортної життєдіяльності дитини у просторі дошкільного навчального
закладу впродовж всього періоду перебування в ньому;
- створити в групі
та на ділянці предметно-розвивальне середовище, яке сприятиме всебічному
розвитку дитини;
- забезпечити
оптимальні можливості вибору дитиною траєкторії особистісного розвитку;
- здійснювати
психолого-педагогічний супровід індивідуального розвитку дитини.
Здоров’я
та фізичний розвиток.
Освітні
завдання:
- Спрямовувати
роботу на збереження здоров’я дітей, покращення показників їхнього фізичного
розвитку.
- Сприяти
оволодінню дітьми життєво необхідними рухами з метою природної адаптації до
умов навколишнього середовища, формувати фізичні якості, розвивати дрібну моторику.
- У процесі
виконання фізичних вправ виховувати витримку, сміливість, вміння узгоджувати свої
дії з діями інших, інтерес і бажання спільно з однолітками виконувати рухові
дії.
Мовлення
дитини
Освітні
завдання:
- Виховувати
бажання спілкуватися рідною мовою.
- Сприяти
збагаченню, якісному засвоєнню та активізації словника.
- Розвивати діалогічне
та монологічне мовлення, звукову культуру мовлення.
- Формувати
навички культури мовлення: слухати не перебиваючи, говорити у міру голосно і не
поспішаючи, звертатися до співрозмовника зі словами ввічливості, дивитися в очі
співрозмовникові.
Дитина в
соціумі. Предметний світ.
Освітні
завдання:
- Закріплювати та
розширювати знання дітей про предмети побуту та домашнього вжитку, їх назви,
призначення, правила використання.
- Вчити розуміти,
що речі складаються з частин, які мають свої назви (шафа - дверцята,
полички, замочок).
- Учити
порівнювати і групувати предмети за певними ознаками: кольором, формою,
частинами (ніжки у стільчика, ніжки у ліжка); розрізняти подібні предмети.
- Учити
встановлювати елементарні взаємозв’язки між ознаками предметів, предметами (у
гребінця зубчики, як у виделки).
- Підводити дітей
до розуміння видових ознак за якостями (черевички різного кольору, величини) та
родових за функціональним призначенням (меблі, одяг, іграшки).
-
Виховувати
зацікавлення предметним світом, бережливе ставлення до речей.
Соціальний світ.
Освітні завдання:
- Ознайомлювати
дітей зі світом людей: взаєминами, правилами поведінки і спілкування.
- Формувати
елементарні морально-етичні уявлення, розуміння позитивного та негативного,
поняття про етикет.
- Ознайомлювати
дітей з різними видами діяльності людей, зокрема, результатами праці.
- Дати дітям
знання про прояви життя соціуму в будні та
свята (сучасні традиції, звичаї).
Гра
дитини.
Освітні
завдання:
- Заохочувати
дітей до ігрової діяльності, відображення в іграх оточуючої дійсності.
- Збагачувати
ігровий досвід дітей через ознайомлення з природним та суспільним довкіллям.
- Сприяти розвитку
ігрових умінь кожної дитини відповідно до її інтересів та особистісних якостей.
- Спонукати дітей
до активної участі в різних видах ігор.
- Формувати
елементи ігрової культури: дотримання правил гри, вміння ввічливо просити
потрібну річ, позитивно сприймати партнера по грі, гратися з іншими дітьми.
- За допомогою гри
забезпечувати умови для різнобічного розвитку дитини, виховувати ініціативну,
творчу особистість.
Дитина у
природному довкіллі
Освітні
завдання:
- Дати дітям
знання про різноманітні явища та об’єкти природи: назви, основні особливості
зовнішнього вигляду, пристосування до умов життя рослин і тварин; вплив явищ
природи на життя і розвиток живих істот.
- Виховувати
емоційне ставлення до природи: вміння помічати її красу і тендітність, милуватися
об’єктами та явищами, бажання долучатися до праці в природі.
- Вчити
елементарним діям з поліпшення
природного середовища (прибирання ділянки, догляд за рослинами, допомога
тваринам).
Дитина в
сенсорно-пізнавальному просторі
Освітні
завдання:
- Розширювати та
збагачувати досвід дітей у сенсорно-пізнавальній діяльності.
- На основі
отриманого досвіду долучати до здійснення математичних дій та операцій у різних
видах діяльності.
- Формувати у
дітей інтерес до конструювання. Вчити відбирати матеріал з урахуванням його
конструктивних можливостей, помічати у конструкціях логіко-математичні
характеристики.
- Ознайомити дітей
з конструктивними властивостями паперу. Розширювати і збагачувати первинні
орієнтації дітей в кількісних та часово-просторових відношеннях навколишньої
дійсності.
- Формувати
інтерес до навколишнього світу та елементарної логіко-математичної діяльності.
- Підтримувати
бажання дітей конструювати, сприяти виникненню радісних відчуттів від пізнання
та створення нового.
Дитина у
світі культури. Образотворча майстерня.
Освітні
завдання:
- Продовжувати
формувати у дітей зацікавленість образотворчою діяльністю.
- Викликати
емоційний відгук на зміст занять з образотворчого мистецтва.
- Стимулювати
ініціативність дітей під час занять образотворчим мистецтвом.
- Формувати уміння
використовувати різні техніки малювання.
- Розширювати
діапазон прийомів ліплення, навчати основам аплікації.
Музичний
калейдоскоп.
Освітні
завдання:
- Виховувати
емоційну сприйнятливість до творів музичного мистецтва.
- Знайомити з
основними музичними жанрами (пісня, танець, марш), сприяти розвитку музичної
пам’яті.
- Формувати уміння
розрізняти характер музики (веселий, сумний), впізнавати знайомі пісні та
п’єси, сприяти розвитку емоційного відгуку на музичні твори.
Театральна
мозаїка.
Освітні
завдання:
- Ознайомлювати
дітей з різними видами театру.
- Вчити емоційно
відгукуватися на зміст вистав та постановок.
- Розвивати творчі
здібності в елементарній театралізованій діяльності.
- Поетапно
формувати правила етичного сприйняття театралізованих дійств.
- Виховувати
позитивне ставлення до виконання ролей.
Літературна скринька.
Освітні завдання:
- Підтримувати
інтерес дітей до художньої літератури, розвивати бажання слухати літературні
твори різних жанрів (усна народна творчість, оповідання, віршовані твори).
- Використовувати художню літературу в різних формах роботи протягом дня: на заняттях з різних розділів програми, у повсякденні (під час різноманітних режимних процесів: читання художніх творів у години ранкового прийому; на прогулянці, під час спостережень; у вечірні години; супровід віршами таких побутових процесів, як миття рук, одягання, підготовка до сну).
Програма забезпечує здійснення
інтегрованого підходу до навчально-виховної роботи з дітьми, оскільки у
сформульованих завданнях, показниках успішного розвитку та інших рубриках
показано, яка саме через зміст певного розділу відбувається оптимізація різних
форм активності дітей, запропонованих у «Базовому компоненті дошкільної освіти
в Україні». Завдання роботи з дітьми по кожному розділу доповнено з урахуванням
різних форм активності дітей – фізичної, пізнавальної, творчої, соціальної,
мовленнєвої тощо.
Набуття дитиною різних видів компетенцій відбувається в різних видах діяльності (ігровій; руховій; природничій; предметній; образотворчій, музичній, театральній, літературній; сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій; соціокультурній та інших) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. Життєво компетентний дошкільник поводиться самостійно і конструктивно в різних соціальних і життєвих ситуаціях.
Основі
напрямки виховання
З орієнтацією на
мету відбуваються спрямування виховного процесу, добір методів, організаційних
форм, засобів виховної діяльності.
Усі складові частини виховання дітей дошкільного віку в
педагогічному процесі здійснюються в єдності. Людина не розвивається і не
виховується за окремими напрямами. Як у теорії, так і на практиці неможливо
виділити сфери впливу того чи іншого аспекту виховання на розвиток людини. Усі
складові частини виховання об'єднані перш за все метою. Фізичне, розумове,
моральне, трудове, естетичне виховання мають загальну спрямованість -
формування повноцінної особистості дитини, розвиток її індивідуальності,
підготовку до навчання в школі. Як зазначав К. Ушинський, єдиних виховних
рецептів не буває і не може бути, і неможливо знайти хоча б один педагогічний
засіб, у якому б не було шкідливих і корисних сторін і який не міг би дати в
одному випадку корисних результатів, в іншому - шкідливих, у третьому - ніяких.
Тому педагог має ретельно вивчати природу своїх вихованців, обставини їх
виховання, педагогічні теорії й на цій основі виробити собі позитивну мету
виховання, йти до неї, керуючись набутими знаннями і власною розсудливістю.
У
взаємозв'язках фізичного, розумового, морального, трудового, естетичного
виховання виникають нові його можливості. Йдеться передусім про такі виховні
напрями:
- патріотичне виховання. Спрямоване
на виховання любові до Батьківщини, рідного народу, в дусі миру і
взаєморозуміння з іншими народами;
- екологічне виховання. Має на меті
формування основ екологічної культури дитини, навичок природоохоронної
діяльності;
- економічне виховання. Покликане
прищеплювати повагу до результатів праці дорослих, розвивати бережливе
ставлення до часу, знарядь праці, формувати вміння планувати власну трудову
діяльність, свої доходи, раціонально їх використовувати;
- статеве
виховання. Його завданнями є формування усвідомленого ставлення до своєї та
протилежної статі, навичок відповідної поведінки, ознайомлення з елементами
статевої гігієни.
Кожен напрям виховання має свої завдання, засоби і методи, які реалізуються
в контексті головних складових частин виховання (фізичного, розумового,
морального, трудового, естетичного). Наприклад, формування екологічної культури
починається з прилучення дитини до світу природи в процесі її раціонального
виховання, завдання якого полягає в ознайомленні дошкільників з навколишнім
світом. Виховання любові, гуманного ставлення до живого, в тому числі до
об'єктів природи, є завданням морального виховання тощо.
Отже, всі складові частини виховання можуть бути успішно реалізовані лише в
єдності та взаємозв'язку. Особистість дитини - не сукупність окремих якостей, а
єдине ціле, елементи якого, взаємодіючи, утворюють неповторну індивідуальність.
Комментарии
Отправить комментарий